In de afgelopen maanden werden de draaiboeken voor de diverse aandachtsgebieden van de Nesseloop weer tevoorschijn gehaald en ge-update voor de versie van 2019. Kleine en grotere aanpassingen werden besproken en doorgevoerd, we kregen een nieuwe hoofdsponsor en voor je het in de gaten hebt is het ineens de vrijdag voor de wedstrijd.
De coördinatoren treffen elkaar vrijdagmiddag in de Kristal en starten met de eerste voorbereidingen. Een aantal leden van het team inschrijven is aanwezig om de lopers hun startnummer vast uit te reiken: zo’n 275 enthousiastelingen melden zich al om hun startbewijs af te halen.
De volgende morgen is het weer vroeg dag: de ploeg op de boulevard start rond 6.30 uur met de opbouw van het start-finish gebied, het parcours wordt gecontroleerd en voorzien van kilometerborden en drankposten en in de Kristal worden de inschrijf- en afhaaltafels ingericht. Vanaf 8.30 uur wordt het drukker: ouders met kinderen komen de startnummers ophalen voor de kortste afstanden (gespannen gezichtjes waar een glimlach op verschijnt bij de opmerking dat er een ijsje mag worden gehaald na de wedstrijd) en verkeersregelaars die zich verzamelen voor de laatste instructies en het ophalen van de lunchpakketten, de hesjes en andere toebehoren. Rond 9.45 wordt het wat rustiger in de Kristal: de verkeersregelaars gaan naar hun posten en de warming-up voor de kinderen begint.
Even een momentje rust voor de tweede hausse : er vormt zich een rij in de hal bij de afhaaltafels, na-inschrijvers melden zich in het Nessecafé en veel deelnemers kleden zich om, bereiden zich rustig voor en leveren hun spullen in bij de tassenafgifte. En dan volgt tegen 10.45 uur het volgende moment van rust als de warming-up op het Malta-plein begint en de lopers naar het startvak gaan.
De leden van het team Inschrijven helpen bij het opruimen in de Kristal of schuiven door om hand- en spandiensten te verlenen bij de andere teams. Een mooi moment om ook wat mee te krijgen van de wedstrijd en de gezellige drukte op het parcours en de boulevard.
Terug bij de Kristal tref ik verschillende lopers die voldaan en voorzien van een medaille (en de winnaars met een beker en een bos bloemen) terugkeren. Natuurlijk volgt geïnteresseerd de vraag hoe de wedstrijd is vergaan. Louter positieve reacties: “Het was warm, maar weer erg leuk. Bedankt voor de organisatie!” en “Het was de eerste keer dat ik heb meegedaan, maar volgend jaar kom ik weer. Leuk parcours en bandjes langs de route, dat heb ik nog nooit meegemaakt!”. De deelnemers spraken lovend over het aantal vrijwilligers en de goede organisatie.
Langzaamaan druppelen de verkeersregelaars van het begin van het parcours weer binnen in het Nessecafé. De laatste lopers worden binnengehaald bij de finish, het parcours wordt gecontroleerd op achtergebleven materialen en lege bekers en het start- en finishgebied op de boulevard wordt weer opgeruimd. Rond half 2 is er buiten niets meer te zien van de festiviteiten die zich hebben afgespeeld in onze hardloop-achtertuin in Nesselande.
Maar in het Nessecafé is er nog een hele groep vrijwilligers in ‘blauwe bedrijfskleding’ om deze mooie dag, weer een geslaagde versie van het jaarlijkse feestje van onze Loopgroep Nesselande, gezamenlijk af te sluiten. Kees pakt nog even een moment om de vrijwilligers weer hartelijk te bedanken. Zonder de inzet van zoveel lopers en vrienden van de Loopgroep in de diverse teams is er geen Nesseloop!
De coördinatoren komen van de week nog even bij elkaar voor een evaluatie en om terug te kijken op een geslaagde Ruseler Nesseloop 2019. Dan gaan de draaiboeken met wat aantekeningen de kast weer in tot ergens in januari 2020: de start van de voorbereidingen voor de 14e editie!